Duiken in Amed

Ik neem een rammelbusje richting Amed en aangezien ik de enige klant ben word ik na enige motiverende woorden voor de chauffeur (zagen noemen we dat denk ik) voor de deur van het Dive Center “Eco Dive” gedropt. De beloofde kamer is pas de volgende dag vrij waardoor ik onmiddellijk terug de straat op mag om andere accomodatie te zoeken.. Reizen is tof denk ik dan.. Gelukkig mag ik achterop de brommer bij één van de Dive Masters. Alles wat verder is dan 50 meter doen ze hier op een brommer. Ik kom terecht in een kleine bungalow van Bambu Bali en mag het zwembad van een ander hotel gebruiken.. Mm, zo slecht nog niet.

De volgende ochtend verhuis ik naar Eco Dive (mijn gratis kamer is redelijk spartaans.. maar gratis!) en beginnen we aan het echte werk: duikles nr 1. Samen met 2 Fransmannen moet ik de basic skills oefenen (gelukkig spreek ik 8 talen en pas ik me probleemloos aan, duikles in het Frans, c'est parti!). Eerst legt de (heel knappe 4-talige mulat) dive instructor uit wat we gaan doen, even later zitten we volledig in outfit op onze knieën 2m onder water goed op te letten wat Fabrice ons toont. Een uurtje later heb ik de oefeningen die ik niet echt haalbaar zag toch maar flink onder de knie! Zo moeten we onze bril afnemen en terug aandoen, de regulator (dat ding in je mond) achter ons droppen, terugvinden en verder ademen, de vest met cilinder en alle ander materiaal aan en uitdoen, loodgordel afwerpen en weer aan krijgen en enkel op basis van in- en uitademen omhoog en omlaag bewegen. We moeten ervaren hoe het voelt om zonder zuurstof te vallen en daarom draait de instructeur onze fles effe dicht.. Kalm blijven is de booschap!

Genoeg geoefend, de praktijk! We maken ons klaar voor onze eerste duik waarbij we ook moeten voorkomen dat de bril aandampt door er in te spuwen. De instructeur geeft de raad 'the greener the cleaner' waarna hijzelf en de 2 Fransmannen lustig beginnen te rochelen.. Okeetjes..

2 dagen later heb ik er 6 duiken opzitten! Dag 2 maak ik 2 duiken rond het scheepswrak USS Liberty, ik leer ook hoe de hele mikmak (duikfles, vest, regulator,...) in mekaar moet schroeven. Dag 3 gaan Lina en ik met een andere Dive Master op vadrouille. We kruipen in een vissersbootje, varen een kwartiertje en plonzen dan het water in. We zien de mooiste koralen en kleurrijkste vissen. Als je 'Finding Nemo' mooi vindt moet je zeker dit 's proberen! Ik zie zelfs een grote schildpad!!

Mijn duiken zitten erop en moet ik enkel nog het theoretische examen afleggen. Ik zit flink te studeren wanneer Fabrice me plots komt vragen of geen zin heb om een 'Night Dive' (in 't donker dus) mee te maken met 2 advanced divers. Euh.. ja zeker?? Na de briefing over lampen en gebaren en gevaarlijke giftige vissen gaan we de donkere zee in. Shit zeg, was dit wel een goed idee? Een uur later heb ik een héle grote glimlach om mijn mond: zo mooi, zo rustgevend maar opwindend tegelijkertijd, zo anders dan overdag.. En als ultieme verrassing heeft Fabrice onze Open Water / Advanced certificaten meegebracht en krijgen we deze onder water! Na de 3 kussen (erg handig met die regulators) doven we de lampen en zien we honderden fluorescende algen. Wat een duik!! Hier kan heel weinig tegenop. Die avond beland ik een foute Reggae bar met zatte indonesiërs die 'No woman I cry' kwelen maar zelfs dat kan mijn geluk niet verstoren.. 'k Heb er een nieuwe passie bij. Duiken heeft letterlijk een nieuwe (onderwater)wereld voor me geopend! Misschien kom ik na Maleisië wel terug om Advanced Diver te worden..

00u30.. Ik hoor de zee tot hier donderen.. Ik moet gaan slapen want de hanen zullen me ongetwijfeld wakker kraaien vanaf half 4. Ik houd mijn oordoppen alvast in de aanslag. Kippen, kuikens en hanen, dat loopt hier massaal en ongegeneerd over de straten. Echt niet zo leuk voor iemand met een pluimvee-afkeer maar ze zijn gewoon met te veel.. Ontwijken heeft geen zin, vermijden is onmogelijk. Wie weet kom ik helemaal 'genezen' thuis!

Reacties

Reacties

saskia

ja dat kun je tegen komen hé als je de pauwen van de Brielersen probeert te ontlopen.

Ann Meysman

Haha, zo herkenbaar die kippen enzo op straat. Heb zelf ook een pluimvee-afkeer en das nie handig daarginds!!

Saarie

Amai... die onderwaterwereld... ik herken het gevoel onmiddellijk weer!!! Is er iets beters? Ik heb het anders nog niet ontdekt moet ik zeggen... :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!