Lombok

Your body feels this is a good place to rest”. Dit is de verklaring van één van de hotelmedewerkers wanneer hij me al dagen ziet geeuwen, slapen, lezen, rusten, meer geeuwen en meer slapen. Moe dat ik ben! Moe! Ok, ik moet recuperen van mijn calvarie-tocht op Rinjani maar zelfs na nachten van 12 uur slaap blijf ik moe. Ik denk dat ik een slaaptekort van 3 maanden reizen en 7 jaar kinderpsychiatrie moet inhalen. En mijn lichaam vindt Coconut Bungalows blijkbaar een aangename stek om dat tekort weg te werken. Ik moet zeggen, ik ben daar met mijn gat in de boter gevallen: een klein paleisje in een weelderige tuin: terras met hangmat, goed groot bed, mooie buitenbadkamer met wàrm water, waterkoker, tassen en thee, een kast voor mijn kleren en zelfs een nachtlampje! Ik geniet van mijn huisje, van de rust. Quality-time met mezelf.

Na enkele dagen steekt onrust de kop op. Ik heb nog een maand. Wat doe ik daarmee? Ik moet lezen, denken en beslissen. Il faut bouger. Mijn visum vervalt binnen enkele dagen dus ik moet sowieso naar een Immigration Office om een verlenging van een maand te regelen. Mataram op Lombok is het dichts en handigst, so Lombok it's gonna be!


Not good. Lombok and me, there is no fire, not even a sparkle.. Op sommige plaatsen komen postkaartjes tot leven (een idyllisch rijstveldje) maar op de meeste andere plekken spat de armoede, kortzichtigheid en vuiligheid in het rond. Vrouwen staan uren en uren kniediep in een rijstveld gebogen, mannen wroeten met voorhistorisch gerief de weg open, vaak zonder schoenen, laat staan een contract of verzekering. De dikke gelukzakken beschikken over een cementmolen maar dat is schaars goed. Boeren moeten zich een weg door hun veld ploeteren met een kapotte ploeg. De huizen zijn scheve, vochtige rieten hutten, kippen overal (dat alleen al vind ik horror). Veel te jonge meisjes dragen baby's rond, honden liggen dood langs de weg. Oude verrimpelde vrouwkes met een geit aan de leiband. Not good.

In de steden is het chaos troef. En mensen bekijken me.. Nee, stáren alsof ik de eerste blanke ben die ooit voet in Mataram-city heeft gezet. Mijn krullen zitten niet verstopt onder een sluier en mijn armen mogen mooi bruinen, dat is mogelijks een reden voor al dat loeren in Moslim-Lombok.

De derde dag charter ik een auto met chauffeur om het binnenland in te trekken. Misschien ben ik per ongeluk in de foute steden terechtgekomen en wéét ik zelfs niet welk moois me nog te wachten staat. Driver van dienst is Randy (spreek uit rendier zonder r). Ik schat hem 1m55 en 45kg. Kleine rakker Randy heeft de zéér irritante gewoonte om voor echt élke reden 2x te toeteren. Kinderen die mooi aan de kant van de baan lopen, kinderen die in een weitje ravotten, vrouwen met geiten, kippen, grote autobussen die toch no way aan de kant kunnen gaan, grassprieten die durven waaien, zelfs als we in de file staan en geen kant uitkunnen... Randy heeft het allemaal graag onder toeter-controle. Een paar keer schreeuw ik bijna STOPTDAARMEE!! maar de iPod brengt gelukkig verstrooiing en rust. Ook na dag 3 is er geen liefde voor Lombok en geef ik toe aan mijn buikgevoel. Back to Gili Air..

Ik heb het efkes gehad. Reizen. Inpakken. Op een boot of in een bus kruipen. Slaapplaats en leuk gezelschap zoeken. Onderhandelen. Uitpakken. Afscheid nemen van nieuwe vrienden. En opnieuw. Alleen maar naar mezelf moeten luisteren. Mijn goesting kunnen doen. Hele dagen aan een stuk. 't Wordt te gemakkelijk en ego-centrisch na een tijd. Ik heb zoveel moois gekregen van dit stukje aarde dat het tijd wordt om te geven. Ik wil me terug nuttig voelen en ga op zoek naar een leuke plek om vrijwilligerswerk te doen. Dat lijkt me een puik plan om mijn laatste weken te spenderen..

Reacties

Reacties

Eva

Astrid, jij kan het toch allemaal sappig vertellen, ik krijg tranen in mijn ogen van het lachen met je rendie-verhaal. Allez, nog een maandje en we krijgen de life-versie. Geniet er nog van en kom dan maar snel terug, we missen je.
Veel plezier,
Eva

Astrid

Ik begin jullie ook allemaal ferm te missen hoor!
noteer alvast in de agenda: 'prettig weerzien met astrid'
- 5 januari fritkotje en karrewiel
- 6 januari ten huize Herbosch in ledeberg-city!

ness

Hela

benieuwd naar al je verhalen! We spreken hier af en toe over je! Ik noteer alvast de data in mijn agenda om eens bij te kletsen!
Ik duim dat je een leuke vrijwil-job vind, zoiets is onvergetelijk!

ZOen
ness

Astrid

Goed nieuws voor iedereen die me mist!
Ik ben een dagje vroeger thuis!
Ik land 4 januari om 9u30 dus de prettige weerziens zijn
4 januari: fritkot en karrewiel
5 januari: ledeberg-city

dikke kus

Tine

Astridster,
4 januari is totally genoteerd! Geniet er daar nog maar hard van, wordt ongetwijfeld nog geweldig.
Rendie is inderdaad een giller, lang leve de Ipod.

xx

Tania

hahaha rendie

4 januari: kijk er al naar uit!

nog een goeie laatste maand!

Ciska

dat van die kippen begrijp ik volledig! Ik wacht vol spanning op uw eerste frietjesmoment

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!