Speedboten en everzwijn in Taman Negara

we bereiken het Nationaal Park Taman Negara via het water: een smalle lange houten boot heeft ons in een tocht van 3 uur in de jungle gebracht. Al die tijd zijn we omgeven door een bruine rivier met op de oevers metershoge jungle. We worden er stil van. En tegen dat wij stilvallen, dat vraagt toch wel wat indrukwekkende natuur. Onze eerste activiteit is een canopy walk, een wandeling tussen de boomtoppen op meterslange hangbruggen. Voor we echter aan het parcours kunnen beginnen, staat ons een pittige klim te wachten in de jungle. We zijn al half dood tegen we de 1ste hangbrug beklimmen. Het uitzicht maakt de inspanning meer dan goed. Op de terugweg worden we opgeschrikt door luid en snel hoefgetrappel: een dik everzwijn kruist ons rakelings.

Het zweet druipt van ons af, tijd voor afkoeling. We nemen als enige twee passagiers plaats in Ee's bootje en varen de spannendste boottocht van ons leven tegemoet. Hij neemt ons mee op de watervalletjes van de rivier en bestuurt zijn bootje zo dat wij na 3 minuten al volledig doorweekt zijn. Het mondt uit in een reuze-watergevecht tussen kapitein en passagiers maar ook de andere bootjes krijgen de volle laag. Wij nog meer want we zijn in de minderheid (2 – 14!). Dolle pret. Met natte kleren een uur op een airco bus is net iets minder dolle pret. 's Avonds eten we local food en supporteren tijdens een voetbalwedstrijd uiteraard voor de goeien!